Checklist om je eigen winkel te starten!

Is jouw droom om een eigen winkel te openen? Er komen hier heel veel zaken bij kijken. Om je goed opweg te helpen hebben wij wat informatie voor je samengesteld in de vorm van een blog. Zo hoef je alleen nog maar de zaken uit te voeren en af te strepen. 

 

Inschrijving bij de KvK

Als allereerst moet je beginnen met het inschrijven bij de KvK. De KvK zal je aanmelden bij de belastingdienst waardoor je een btw nummer ontvangt en je kunt beginnen met het aanschaffen van spullen voor je winkel bijvoorbeeld.

 

Ondernemingsplan schrijven

Maar voordat je lukraak begint is het verstandig om eerst een ondernemingsplan te schrijven. Hierin ga jij je plan specifiek beschrijven en de kansen en risico’s in kaart brengen zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Als je een aanvullende financiering voor je winkel nodig hebt dan is het schrijven van een ondernemingsplan een must! 

 

Markt- en brancheonderzoek doen 

Dit is eigenlijk een deel van het onderzoek dat in je ondernemingsplan thuis hoort. In dit deel ga je namelijk onderzoek doen naar concurrenten en klanten in jouw sector. Doe hier bijvoorbeeld ook onderzoek naar de bedrijven in jouw sector die failliet zijn gegaan en leer van hun fouten. Bekijk je kansen of het wel zo handig is om dat bedrijf dan te beginnen of zitten er te veel risico’s aan? Door een SWOT analyse te maken kun jij je kansen en bedreigingen goed in kaart brengen. 

 

Zorg voor een goed voorraadbeheer

Een winkel bestaat uit producten en daarom is een goed voorraadbeheer van belang. Je wilt immers geen nee verkopen aan je klanten. Er zijn heel veel digitale programma’s beschikbaar en tegenwoordig gebruiken veel winkels een pos terminal. Hiermee kun je zowel de voorraad beheren, maar ook betalingen, het personeel en nog veel andere zaken die erbij komen kijken. 

 

Zet een overzichtelijke administratie op 

Als je een eigen onderneming hebt dan ben je verplicht om een boekhouding bij te houden. Je administratie vertelt je hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen en hoe je er financieel voor staat. 

 

Algemene voorwaarden

Het is uiterst belangrijk om algemene voorwaarden op te stellen. Hierdoor is het duidelijk welke rechten jij hebt als leverancier, maar ook welke plichten en rechten de afnemer heeft. Hierdoor wordt het ondernemersrisico verminderd. Zorg er daarom voor dat jouw algemene voorwaarden waterdicht zijn. Laat het checken door een notaris. 

 

Goed winkelpand vinden

Nadat jij je onderzoek hebt uitgevoerd dan is het ook duidelijk geworden waar de doelgroep zich bevindt en waar je het beste een winkelpand kunt zoeken. Als je een goed winkelpand hebt gevonden dan is het zeker nog handig om het bestemmingsplan te checken bij de gemeente.

Geef een reactie